lørdag den 20. oktober 2012

Egeskov slot


Vi pakkede bilen og kørte hjemmefra tidligt om morgenen, sammen med ældste søn hans kone og børn. Der er meget forskelligt at se på i Egeskov slot, selve slottet er en oplevelse værd.Jeg spurgte de tre store børn om de kunne tænke sig at bo på et slot og det kunne de alle tre.Det kunne jeg ikke selv tænke mig.





Karla havde en god dag

Der er veteranbiler motorcykler og flyvemaskiner i laderne ved slottet, så der er noget at se på.
En gammel købsforretning fra da jeg var barn var der også.



Der er en særudstilling på loftet i slottet, hvor man kan se forskellige generationers service i glas porcelæn og sølv.
Samt en enestående samling kobberting.
Her er det toilet ting.

13 kommentarer:

  1. Sikke nogle dejlige billeder, Britt! Jeg har ikke været på Egeskov, men du giver mig lyst til en tur til Fyn for at se det smukke gamle slot.
    Rigtig god søndag!

    SvarSlet
  2. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at bo på et slot. På en eller anden måde er det bare selviscenesættelse af magten og overmagten endda. Men heldigvis har den kultur også haft sine gode sider, og der har også været mange variationer, så at sige. Den "herregaard", som hedder Liselund og som ligger på Møens Klint, er noget at et særstykke!

    Jeg tror at jeg allerhelst ville bo i et hus, som er lidt større end det jeg har, men med kælder og loft, og med udhus og værksted :) Og nogen at dele med :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Donald jeg har aldrig været inde på Liselund.
      Min drømme bolig skal ligge med udsigt over havet og være bedre indrettet ind det jeg bor i. Og hvis jeg vinder i lotto en bolig på en Græsk ø.

      Slet
  3. Herlige billeder, der giver mere lyst til at besøge slottet.
    God søndag - med boller og lagkage.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Ja Madame der er nok at se på Egeskov, jeg tror det ville være en oplevelse for Bella at se det.Der er også en urtehave og en labyrent.

    SvarSlet
  6. Jeg besøgte Egeskov en dejlig sommerdag for nogle år siden. Det er et dejligt sted, og jeg er sikker på, at der også er skønt på denne årstid. Var der ikke noget med, at man kunne gå på gangbroer højt oppe?

    SvarSlet
  7. Det er rigtigt Mia, børnene gik oppe mellem træernes kroner.
    Vi har planlagt at besøge Egeskov igen til foråret. Til den tid kan jeg også gå igen, efter jeg har fået en ny hofte.

    SvarSlet
  8. Ej, hvor ser det hyggeligt ud.
    Du hører det nok ikke ret tit, men du er bare for sej, Britt.
    Positive tanker til dig og din nye hofter.

    SvarSlet
  9. Kære Britt - jeg er helt enig med dig. Jeg kunne bestemt heller ikke tænke mig at bo på et slot. Selv om det er enormt flot og selv om det formodentlig er moderniseret, så er det jo stadig en gammel utidssvarende kasse. Man skal også huske, at de gamle slotte er bygget i en tid hvor man havde en hel hær af tjenestefolk. I dag må de fleste slotsfruer selv gøre rent fra kælder til kvist. Sikken en opgave - det gad jeg altså ikke. Jeg har så meget andet at bruge mit liv på. :-)

    SvarSlet
  10. Hvor er Karla blevet stor :-). Spændende med en tur til Egeskov. Jeg har været der for år tilbage og fandt det interessant.
    Pøj pøj med op.
    Knus
    Mette

    SvarSlet